وبلاگ سرگرمي،آموزش،طنز

از گذشته تا به امروز معماري منازل دستخوش تغييرات بسياري قرار گرفته است . در گذشته آشپزخانه ها در مكاني خارج از بافت اصلي منازل ساخته مي شد و در نتيجه بوي غذا و رسوبات چربي در اتاقها پخش نمي شد . اما امروزه با تغيير دكوراسيون منازل ، آشپزخانه ها در مركز خانه ها بنا شده اند و همين سبك و معماري علاوه بر اينكه باعث زيبايي منازل شده و بسيار هم مورد استقبال قرار گرفته ، اما انتشار رسوبات و چربي در فضاي خانه را ميتوان ناديده گرفت. بنابراين براي جلوگيري از بسياري امراض، نصب هود يكي از اصلي ترين ملزومات آشپزخانه ها به شمار مي آيد. در واقع هود وسيله اي براي مكش بو ،دود و چربي معلق در هوا است كه ناشي از پخت پز در منازل مي باشد و هواي خانه را پاك نگه مي دارد و ميزان رطوبت را در حد مناسبي ثابت نگاه مي‌دارد. برخي از افراد گمان مي كنند كار هود تنها به كشيدن بوي غذا و بوهاي نامطبوع از فضاي آشپزخانه است و يا گاها جنبه تزئيني دارند، اما بر اين مسئله آگاهي ندارند كه عدم استفاده از هود هنگام پخت و پز چه اثرات سويي ميتواند بر سلامتيشان بگذارد.

 

رطوبت به دليل پخت و پز و عدم استفاده از هود ميتواند به بسياري از بيماريها از جمله ،سردرد ، سرفه هاي مداوم ، مشكللات طولاني ‎مدت تنفسي، نظير آسم و بيماري هاي ريوي دامن بزند و از طرفي بالا رفتن رطوبت شرايط را براي رشد ميكروب‌ها، قارچ‌ها و كپك‌ها فراهم نموده و سلامت ساكنين را به خطر مي‌اندازد وهمچنين باعث ايجاد بيماريهاي آلرژيك نيز مي گردند. بر همين اساس، نصب سيستم تهويه مناسب و كارآمد يك ضرورت مي باشد. امروزه با پيشرفت تكنولوژي و تجهيزات مدرن در زمينه طراحي ، توليد وعرضه محصولات مختلف ، محصولاتي نظيرهود هم از نظر نوع و مدل دستخوش تغييراتي گرديده و انتخاب را مشكلتر ساخته است. بنابراين براي خريد هود بايد علاوه بر ظاهر و زيبايي موارد بسيار مهمي را از نظر فني و ساخت، ملاك قرار داد تا بتوانيم بهترين انتخاب را داشته باشيم. ميزان مكش ،صدا ، نوع جنس بدنه و فيلترها، ميزان مصرف برق و ميزان روشنايي از جمله نكاتي هستند كه بايد در هنگام خريد به آنها توجه نمود.


در حالت كلي هودها در دو دسته تصفيه كننده هوا و خروجي هوا جاي مي گيرند.
هودهاي تصفيه كننده علاوه بر مكش بو ، گرد و غبارو ذرات معلق در هوا را مي زدايند و هواي تصفيه شده را به فضاي آشپزخانه بر مي گردانند و اما هود داراي خروجي تنها چربي و بوي نامطبوع را از طريقي كه به يك كانال متصل شده اند ،به بيرون مي فرستد .


انواع هودها :


هود زير كابينتي :

 

از قديمي ترين انواع هودها، هودهاي آشپزخانه زير كابينتي مي باشند كه همانطور از اسمشان پيداست، زير كابينت نصب مي گردند . شدت مكش اين دسته از هودها بين دو تا سه حالت قابل تغيير و تنظيم خواهند بود و براي تامين نور در حين آشپزي ميتوان از چراغ هاي هالوژني كه در زير هود تعبيه شده ، استفاده كرد . هودهاي زير كابينتي به موتورهاي تك موتوره و يا دو موتوره تجهيز مي شوند و جنس فيلتر تعبيه شده بر روي آنها از جنس پشم شيشه و الياف مي باشد . از مزايا و معايب اين سري از هودها ميتوان به قيمت مناسب، نگهداري آسان، فضاي كم اشغال شده و معايب آنها صداي زياد موتور ، قدرت مكش پايين در مقايسه با مدلهاي مدرن اشار كرد.

 

هود شومينه اي :

 

هودهاي شومينه اي در انواع شيشه ،استيل ،شيشه و استيل توليد مي شوند و گاهي بر روي ديوار و يا سقف نصب مي گردند. اين سري از هودها تمام ويژگيهاي هودهاي زير كابينتي را در بر دارا مي باشند، البته در اندازه بلندتر و بزرگتر.جنس هودهاي شومينه اي از مس و فلزهاي اكسيدنشدني مقاوم در برابر گرما است. در اين نوع از هودها، نوع و قدرت مكش ، صفحه نمايش الكترونيكي ، سنسور تشخيص دود ، تنوع در طراحي بدنه و كاهش صدا ، از مزاياي بارز به شمار مي آيد.

 

هود شومينه اي مدرن با نصب عمودي ( هود مورب )

اين هودها در رده هودهاي شومينه اي قرار مي گيرند و برخي از ويژگيهاي هودهاي شومينه را در بر دارند . يكي از تفاوت هاي آنها در شكل ظاهريشان و كنترل موتور بر اساس برد الكترونيكي آنهامي باشد. هودهاي مورب به دليل استفاده از صفحه نمايش بزرگتر ،لامپ LED ،كنترل از راه دور (ريموت كنترل) ، سنسور دود و گاز، تايم ، ساعت ،درب اتوماتيك باز شو , صفحه كليد لمسي LCD و ... اين سري از هودها را از ديگر محصولات شومينه اي متمايز ساخته است .

هود هاي مخفي :

 

نوع ديگري از هودها ، هودهاي مخفي مي باشند كه طبق معماري آشپزخانه هاي مدرن طراحي شده اند به گونه اي كه، نمايي از هود مشخص نيست و فضاي چنداني را در آشپزخانه اشغال نمي سازند . بايد گفت ، هودهاي مخفي از نظر مكش و صدا تفاوتي با هودهاي شومينه اي ندارند. يكي از انواع هودهاي مخفي، هودهاي پاور پك هود هاي پاور پك (Power Packs or Inserts Hoods) هستند كه به صورت توكار در داخل كابينت بالاي گازصفحه اي جاي مي گيرند.

 

هود هاي جزيره اي :

 

هود جزيره اي كه با نام هودهاي فانتزي و لوكس در بازار شهره يافته اند، از نظر ظاهري زيبا و در قالب مكعب ،استوانه و كره هستند و به دليل داشتن صفحه مكش كوچك، براي آشپزخانه هايي كه كمتر پخت و پز انجام مي شود ، مناسب خواهند بود. اخيرا با پيشرفت تكنولوژي ، طراحان صنعتي نوعي ديگر از هودهاي جزيره اي به نام هودهاي آسانسوري را طراحي نموده اند ك با دكمه هاي كه تعبيه شده، هود بالا و پايين رفته و قابليت جمع و باز شدن را خواهد داشت و همچنين ميزان صدا در اين مدل از هودها به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است .

نكاتي كه در هنگام خريد هود بايد به آنها توجه كرد شامل :


فيلترها :

يكي از مهمترين نكات در انتخاب هود، داشتن فيلترهاي قابل تعويض يا قابل شستشو مي باشد. تمامي هودها داراي فيلترآلومينيومي در مدلهاي جديد و الياف پشم شيشه در مدلهاي قديم مي باشند كه قادر هستند مقدار زيادي از چربي و گرد و غبار را جذب كنند. همچنين برخي از هودها امكان نصب فيلتر ذغالي را براي جذب بهترنيز فراهم مي سازند. تفاوت فيلترهاي آلومينيومي و ذغالي در اين است كه فيلترهاي آلومينيومي تنها چربي ها را جذب مي كنند و فيلترهاي ذغالي بوهاي نامطبوع را از آشپزخانه مي زدايند و چندان كارايي بالايي نخواهند داشت . استفاده همزمان از فيلترهاي آلومينيومي و ذغالي باعث افزايش عمر موتور هود آشپزخانه مي شوند كه يك امتياز محسوب مي شود. البته بايد تعويض 6 ماهه فيلترهاي آلومينيومي و ساليانه ذغالي را مد نظر قرار داد.


لامپ :

لامپ ويژگي ديگري از هودها مي باشد كه از اهميت ويژه اي برخوردارند و كمك مي‌كنند تا اجاق گاز و غذا را بهتر ديد. لامپ هاي LED و SMD روشنايي بهتر و مصرف كم تري نسبت به لامپ هاي معمولي دارند.


حسگر (سنسور):

برخي از كمپاني ها براي داشتن كارايي بالاتر، هودها را به سنسورهايي از جمله سنسور دود ،گرما ، بو و ... تجهيزنموده اند و عملكرد آنها را به گونه اي تنظيم كرده اند كه هود با احساس بو و دود به وسيله ي اين سنسورها به طور اتوماتيك روشن و عمل تهويه را انجام دهد.

كليد تنظيم‌كننده دور موتور : كليدهايي براي تنظيم ميزان قدرت دور موتور نيز تعبيه شده كه برحسب ميزان آلودگي هوا قابل تنظيم مي باشند.

 

صداي هود :

 

نكته بعدي حائز اهميت در هنگام خريد هود، صداي آن مي باشد كه كم صداترين هودها، آنهايي هستند كه به موتور فلزي تجهيز شده اند و به دليل هماهنگي موتور و فن اين هودها، صداي كمتري را توليد مي كنند و بيشتر مورد استقبال قرار مي گيرند.

ميزان مكش هودها :

 

ميزان مكش و تهويه مسئله ديگري است كه به توجه ويژه اي نياز دارد. لازم به توضيح است هودهايي كه مكش بالايي دارند، توليد صداي بيشتري درفضاي خانه خواهند كرد . بايد گفت، هودهاي داراي مكش بالا علاوه بر توليد صداي زياد، از طول عمر كمتري نيز بهره ميبرند.


كنترل از راه دور هود :

 

يكي از مزاياي هودهاي نسل جديد داشتن ريموت كنترل مي باشد كه به راحتي ميتوان از راه دور آنها را كنترل كرد.

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ] [ ۰۳:۲۶:۰۹ ] [ arsavin ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.