وبلاگ سرگرمي،آموزش،طنز

توالت فرنگي


در گذشته استفاده از توالت فرنگي براي بسياري سخت و عجيب به نظر مي رسيد اما امروزه با پيشرفت تكنولوژي و عرضه محصولات با كارايي هاي مختلف از جمله، استفاده آسان و كاهش خستگي پاها و جلوگيري از آسيب هاي جدي به مفاصل پا در دراز مدت، توانسته طرفداران زيادي را به خود اختصاص دهد . در بازار انواع گوناگوني از توالت فرنگي با طراحي هاي مختلفي وجود دارد كه شامل دوتكه ، يك تكه و ديواري ( وال هنگ) هستند .

 

انواع توالت فرنگي :


1- توالت فرنگي دو تكه (مخزن جدا) :
در اين مدل، مخزن ها جدا از كاسه طراحي شده اند كه نسبتا مقرون به صرفه تر نيز مي باشند. مخزن آب با پيچ و مهره بر روي توالت فرنگي نصب مي گردد و براي تخليه كامل حدود 5 تا 9 ليتر آب مورد استفاده قرار مي گيرد و براي تخليه بايد 2 بار شاسي فلاش را فشار داد.

2- توالت فرنگي يك تكه ( مخزن سرخود ) :

در اين سري از محصولات ، مخزن و كاسه به يكديگر متصل بوده و اگرچه هزينه بيشتري نسبت به ديگر مدلها خواهند داشت ، اما به دليل نداشتن درز و گوشه و كنار تميز كردن آنها آسانتر خواهد بود. و اين سري از محصولات در 5 گروه واترجت،سوپرجت ، ريزشي ، گردابي و سوپرجت توليد و عرضه مي گردند .

 

3- توالت فرنگي وال هنگ ( ديواري) :

نوع ديگر، توالت هاي فرنگي وال هنگ با نصب بر روي ديوار مي باشند كه علاوه بر اينكه جلوه زيباتري به فضاي دستشويي مي بخشند ،حجم كمتري از فضاي دستشويي را اشغال كرده و داراي كارايي بيشتري بوده و تميز كردن زير آنها نيز راحت تر مي باشد.اما بايد گفت، اين مدل از توالت فرنگي هاي موجود در بازار گرانتر هستند و ممكن است هزينه هاي ديگري نيز به دنبال داشته باشند. مثلا در برخي مدلها، توالت فرنگي هاي وال هنگ براي نصب، به ديوارهاي ضخيم تري نياز دارند زيرا ديوارهاي ضعيف و نازك قابليت نصب اين توالت ها را ندارند كه باعث تعويض يا استحكام بيشتر ديوارهاي حمام و دستشويي مي شود، كه خود هزينه بر است.

 

سيستم تخليه واترجت :

يكي از انواع سيستم هاي تخليه، سيستم تخليه واترجتبا روش شوتينگ ريم‌جت (Rim-Jet) مي باشد و مكانيزم بكار رفته در اين سيستم بصورت فلاشينگ دو‌ زمانه (تخليه در دو حالت حجم آب كم و حجم آب زياد) و كم‌صدا بودن هنگام تخليه است كه مزيت سيستم واترجت بشمار مي رود. محصولات مجهز به سيستم واترجت در عمق كاسه مخزني تعبيه كرده اند كه آبريزهاي سيستم ريزشي، آب از طريق كانالي از مخزن آب به شوتينگ ريم‌جت، هدايت مي‌گردد و همزمان به‌وسيله آبي كه از آبريز بالاي كاسه (همانند سيستم ريزشي) براي شستشوي كاسه جاري مي ‏شود، فشار مضاعف ايجاد و عمل تخليه در زماني كوتاه و با حجم كمترآب انجام ميشود.

 

سيستم تخليه ريزشي (Wash Down Flushing System) :

سيستم تخليه ريزشي يكي ديگر از انواع سيستم هاي تخليه مي باشد كه اغلب در توالت‌هاي فرنگي دوتكه طراحي مي‌شوند و از معايب آن ميتوان به حجم آب مصرفي نسبتاً بالا اشاره كرد. نحوه عملكرد سيستم تخليه ريزشي به اين صورت است كه آب از مجراي مخزن آب به لبه‌هاي دروني كاسه هدايت و سپس از سوراخ‌هاي تعبيه شده در فواصل مشخص ، خارج مي‌شود و شستشو از بالا به پايين صورت مي گيرد.


سيستم تخليه گردابي (Vortex Flushing System) :
حجم آب مصرفي و زمان تخليه در سيستم تخليه گردابي به دليل نوع عملكرد (آب از طريق مجراي مخزن آب به درون بدنه نشيمن و كاسه توالت فرنگي هدايت و سپس چرخش و گردابي درون كاسه ايجاد شده و تخليه بصورت بي صدا صورت مي گيرد ) بسيار بيشتر مي باشد و بايد گفت،انجام شستشو و تخليه بي صدا از محاسن اين سيستم تخليه محسوب مي شود.


ستم تخليه توربوجت (Turbo-Jet Flushing System) :

يكي از انواع سيستم هاي تخليه، سيستم تخليه توربوجتبا روش شوتينگ ريم‌جت (Rim-Jet) مي باشد. سيستم توربوجت كاملا مانند واترجت عمل مي كند و تنها تفاوت آنها در آبريز مي باشد كه به جاي آبريز معمولي، دو كانال شستشوي ريم‌جت همزمان در بالاي كاسه، تعبيه شده است. در سيستم توربوجت به دليل تخليه همزمان دورشويي كاسه و استفاده از فشار آب قوي از سه كانال ريم‌جت (يك عدد در عمق كاسه و دو عدد در بالاي كاسه) عمل تخليه سريعتر و با مصرف آب كمتري نسبت به ديگر سيستم ها انجام مي شود.

سيستم تخليه سوپرجت ( HET ( High Efficient Toilet :

حجم آب مصرفي در سيستم تخليه سوپرجت، به حداقل مصرف ميرسد . بطوريكه با حداكثر ٥/ ٤ ليتر آب در مدت زمان ٥ ثانيه تخليه بصورت كامل صورت مي گيرد و مكانيزم آنها بصورت يك زمانه طراحي شده اند.

 

مواردي كه در هنگام خريد توالت فرنگي بايد مد نظر قرار داد :

تناسب درست با فضاي موجود
اولين نكته اي كه در هنگام خريد توالت فرنگي بايد در نظر گرفت ، داشتن مناسب ترين فاصله بين ديوار تا مجراي خروجي توالت است كه تقريبا 12 اينچ مي باشد كه باعث عملكرد بهتر برخي از مدلها مي شود. كمپاني ها توالت فرنگي ها را در دو مدل بيضي و دايره اي شكل طراحي نموده اند و برخي از افراد تصور مي كنند كه هر چه كاسه ها كشيده و طولي باشند راحت تر خواهند بود كه البته براي فضاهاي بزرگتر نيز مناسب ترمي باشند، اما بايد گفت استفاده از كاسه هاي دايره اي شكل كاربرد بهتري داشته و فضاي كمتري را به خود اختصاص مي دهند و علاوه بر اينها ، در هزينه ها نيز صرفه جويي به همراه خواهند داشت . مورد ديگري كه در انتخاب توالت فرنگي حائز اهميت است ، ميزان ارتفاع و راحتي آن مي باشد .اخيرا برخي از شركتها توالت هايي را طراحي و عرضه نموده اند كه متناسب با افراد قد بلند يا كوتاه قد هستند و نشستن و برخواستن را سهل مي سازند. نوع ديگري از توالت فرنگي ها با لبه هاي برآمده توليد شده اند كه به تكنولوژي سيستم شستشوي خودشور تجهيز و همچنين به دليل برآمدگي لبه ها از بيرون ريختن آب جلوگيري مي كنند .

تكنوژي سيفون
نكته ديگري كه بايد در هنگام خريد توالت فرنگي مد نظر قرار داد، سيفون توالت فرنگي مي باشد ، در مدلهاي قديمي توالت هايي جهت صرفه جويي طراحي مي شدند اما به درستي كار نمي كردند. اما بعدها در نسل جديد و استفاده از تكنولوژيهاي مدرن تر از نيروي جاذبه و سيفون كارآمد و بي صدا استفاده شد و بسياري از محصولات به اين فناوري روز تجهيز گرديدند. با گذشت زمان، برخي شركت ها در مدلهاي لوكس عرضه شده خود ، سيستم نورپردازي ملايم، سيستم پخش صوت ملايم ، سيفون اتوماتيك و سيستمي جهت صرفه جويي آب را در توالت فرنگي ها تعبيه كردند و همچنين امكان تنطيم فشار آب دوگانه ، سيستم باد خشك را نيز براي خريداران فراهم نمودند. در اين نوع توالت فرنگي ها مخزني با دو دكمه وجود دارد و يكي از دكمه ها حدود 0.8 گالن آب را رها ساخته و با زدن دكمه دوم كل مقدار 1.6 گالن آب مصرف مي شود كه براي مديريت آب و مصرف كم، عالي هستند. برخي معتقدند توالت هايي كه داراي سيفون كمك فشار هستند خيلي بهتر و پرقدرت‌تر از توالت‌هايي مي باشند كه فقط قدرت مكش آب را دارند. در اين توالت ها ، تانكر آب جداگانه اي تعبيه شده كه آب را تحت فشار نگه داشته و با زدن دكمه سيفون، آب را با شتاب زياد به بيرون فرستاده و سريعا ضايعات را تخليه مي سازد .اما در مقابل، اين سري از توالت‌ها گران‌تر بوده و صداي بيشتري هم در برخواهند داشت.

خواص ضد باكتريايي
برخي از كمپاني ها محصولات خود را با سطوح خاصي طراحي كرده اند كه از ايجاد زنگ زدگي ، پوسيدگي و رطوبت جلوگيري كرده و مانع رشد باكتري ها، جلبك، كپك و قارچ در محيط حمام و دستشويي مي شوند.

 

بطور كلي بايد گفت ، مديريت آب در سه مكان آشپزخانه، حمام و دستشويي از ضروريات يك خانه به شمار مي رود. در واقع توالت ها با كارايي بالاتر، ميزان آب كمتري را با قدرت بالاتري مصرف مي‌كنند و باعث صرفه جويي بيشتري در آب مصرفي مي گردند و در پايان بايد گفت ،يك توالت فرنگي خوب بايد داراي حداقل جذب آب، بدون صدا و با مكش بالا باشد تا با قدرت تمام ناپاكي ها را از درون كاسه تخليه سازد و تمام ويژگيهاي ذكر شده را داشته باشند.

 

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ] [ ۰۳:۳۰:۰۳ ] [ arsavin ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.