وبلاگ سرگرمي،آموزش،طنز

گاز صفحه اي

 

اجاق گاز از ديربازجز لاينفك آشپزخانه ها و يكي از مهمترين و پرمصرف ترين اجزاي آشپزخانه هر خانه اي محسوب مي شود. اجاق گازهاي نفتي ، چوبي يا ذغالي ،اولين اجاقهايي بودند كه وارد آشپزخانه منازل شدند و با گذشت زمان و پيشرفت تكنولوژي، اجاق گازها تكامل يافتند و جاي خود را به اجاق هاي صفحه اي، مبله ، توكار و روكار دادند. اگرچه امروزه وسايل پخت و پز متنوعي از جمله مايكروويو، كباب پز، بخارپز، آرام پز، پلوپز و ... به بازار عرضه شده اند، اما باز هم اجاق هاي برقي و به ويژه گازي، از محبوبيت ديگري در ميان خريداران برخوردارند، به طوري كه تقريباٌ هيچ آشپزخانه اي را بدون وجود آن ها نميتوان تصوركرد . اخيرا اجاق گازهاي صفحه اي به دليل كيفيت ، زيبايي و عملكرد بالا ،از شهره خاصي برخوردار شده اند كه در اكثر آشپزخانه هاي مدرن به چشم ميخورند.

گاز

 

گازهاي صفحه اي به دليل نوع ساختارشان، فضاي كمتري نسبت به گازهاي مبله اشغال مي كنند و به همين دليل بيشترين طرفداران را در بازار پيدا كرده اند . امروزه گازهاي صفحه اي به دليل تنوعي كه در ساخت آنها داده شده از شكل هاي مستطيل هميشگي، به سمت اشكال هندسي چندضلعي و حتي دايره و نيم دايره سوق داده شده اند.

 

گازهاي صفحه اي از لحاظ جنس به دسته هاي ديگري همانند استيل، شيشه اي، سراميكي و شيشه –استيل تقسيم مي شوند .


گاز صفحه استيل :

گازهاي استيل به دليل داشتن سطح صيقلي و براق ، مقاوم بودن صفحه و تميز كردن آسان ،طرفداران بيشتري را به سوي خود جذب نموده اند. گازهاي استيل خود به دو دسته ساده و آجدار نيز تقسيم مي شوند . در مورد گازهاي استيل ساده ميتوان گفت ، داراي سطح ساده و صيقلي هستند اما امكان خش برداشتن شان هم زياد است. مدل هاي آجدار به دليل داشتن سطح خشن تر ، پاك كردن روغن غذا را سخت مي كنند و بعد از مدتي سطح آنها كدر مي شود ولي در عوض ضد خش مي باشند.

گاز صفحه شيشه :

دسته دوم ، اجاق گازهاي شيشه اي هستند كه با داشتن سطح شيشه اي ، زيبايي گاز را دو چندان مي سازد. اين مدل از گازها نشكن بوده و قابليت تحمل درجه حرارت هاي بالا را دارند و حتي در اثر ريختن آب سرد روي صفحه داغ ترك برنمي دارند. اما بايد شيشه اين اجاق ها بايد بعد از هر بار پخت وپز تميز شوند تا اثرات لكه و چربي غذاها روي آنها نماند.


گاز صفحه سراميكي :


دسته سوم گازهاي سراميكي هستند كه بخاطر داشتن زيبايي خيره كننده و كارايي و كيفيت بالا،توجه بسياري را به خود جلب كرده اند. كمپاني ها اين دسته از گازها را طوري طراحي نموده اند كه حتي با ريختن آب سرد روي صفحه داغ هم ترك برنمي دارند و به راحتي قابل تميز كردن مي باشند و همچنين دربرابر چربي ، گردوغبار و سايش مقاوم خواهند بود.

 

هركدام از اين اجاق گازهاي صفحه اي به نوبه خود ، به سه دسته برقي، گازي و گازي – برقي كه تلفيقي از اجاق گازي و برقي مي باشند، تقسيم مي شوند. از مزاياي اجاق هاي برقي ميتوان به زمان پخت كمتر و ايمني بيشتر نسبت به اجاق گازي اشاره كرد. اما سرشعله هاي اجاق هاي گازي سريعتر داغ شده و انتقال گرما زودتر انجام مي شود وهزينه گاز ارزانتر از هزينه برق خواهد بود .

 

دسته ديگر از اجاق هاي صفحه اي،از نوع برقي هستند و از نماي ظاهري شيك و زيبايي بهره مي برند و به جاي پيچ هاي معمول شعله هاي اجاق، صفحه هاي لمسي و ديجيتال دارند و ايمني بيشتري نسبت به اجاق هاي گازي دارند و در اين اجاق ها خطر نشت گاز وجود ندارد. اما در مقابل، هزينه مصرفي برق را افزايش مي دهند و براي قشر خاصي ،چندان مقرون به صرفه نخواهند بود و همچنين در زمان قطعي برق بلا استفاده خواهند شد. در كل ميتوان گفت هركدام از اين دو مدل مزايا و معايبي را در بردارند كه انتخاب نوع آنها بسته به شرايط و موقعيت خريدار دارد. تعداد شعله هاي گازهاي توكار از يك شعله شروع مي شود و به 6 شعله هم مي رسد كه پرفروش ترين مدل اجاق هاي توكار 4 و 5 شعله هستند


در پايان ميتوان گفت امروزه اجاق گازهاي فردار يا اصطلاحا مبله به دليل حجيم بودن، كمتر مورد توجه مصرف كنندگان قرار گرفته اند و بهترين گزينه براي انتخاب ، اجاق گازهاي صفحه اي خواهند بود. چرا كه اين محصولات از نظر زيبايي و تنوع قابل قياس با اجاق گازهاي فردار نمي باشند و استفاده از اجاق گاز هاي توكار يا روميزي فضاي بيشتري را در اختيار خواهند گذاشت . تنها و بزرگترين عيب گازهاي صفحه اي، نداشتن فر مي باشد كه بايد جداگانه خريداري شوند .

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ] [ ۰۳:۲۷:۵۳ ] [ arsavin ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.