وبلاگ سرگرمي،آموزش،طنز

 

توالت

 

همه ما به دفعات در خانه، مدارس، هتل ها و ... از سرويس هاي بهداشتي استفاده مي كنيم ، اما ممكن است هنوزم آگاهي لازم در زمينه انتخاب يك سرويس بهداشتي خوب و استاندارد را نداشته باشيم. در گذشته سرويس بهداشتي از مهجورترين نقاط فضاي داخلي هر خانه اي به شمار مي رفت . اما امروزه و با گذشت زمان، فضاي داخلي ، دكوراسيون و طراحي سرويسهاي بهداشتي از اهميت ويژه اي برخودار است كه مي توان با تركيب بافت هاي متفاوت دكوراسيون، سرويس هاي بهداشتي كوچك و منحصر به فردي را طراحي كرد.


سالها قبل استفاده از توالت هاي زميني در ميان مردم بسيار رواج داشت . البته بيان اين مطلب خالي از لطف نيست كه استفاده از توالتهاي صندلي مانند هخامنشي از ديرباز در ميان ايرانيان مرسوم بود. اما بعد از ظهور اسلام و يا هجوم مغول به ايران استفاده از توالت زميني متداول تر شد و نوع توالتهاي مورد استفاده نيز از حالت صندلي گونه به حالت زميني تغيير و تحول پيدا يافت. اما با روي كار آمدن برخي از كمپاني ها و استفاده از تكنولوژيهاي مدرن ، توالت هاي زميني جاي خود را به توالت هاي فرنگي دادند.

 

توالت

 

امروزه بسياري از ساختمانها با معماري مدرن ساخته ميشوند و در اكثر خانه ها از توالت فرنگي استفاده مي شود و برخي به دليل داشتن مشكلات مفصلي و زانو درد استفاده از توالت هاي فرنگي را ترجيح مي دهند. غافل از اينكه استفاده مداوم از توالت فرنگي منشا بسياري از مشكلات گوارشي است كه براي سلامتي چندان مفيد نيستند و به دليل نشستن اشتباه بر روي توالت، بواسير و يبوست تشديد مي يابد و هر روزه به تعداد افرادي كه از مشكلات گوارشي و يبوست شكايت مي كنند افزوده مي شود.

استفاده از توالتهاي فرنگي و يا زميني به نوبه خود مضرات و محسناتي دارند . براي مثال استفاده دائمي از توالتهاي زميني به دليل استفاده ناصحيح و درد در مفاصل، باعث ايجاد درد پا و كمر ميشوند و استفاده مداوم از توالت هاي فرنگي نيز از نظر گوارشي و بهداشت مضر بوده و باعث بروز مشكلاتي همچون كوليت يا قولنج روده ، يبوست و انواع حساسيتها و بيماريهاي پوستي ميشوند. به همين دليل در مكانهاي عمومي استفاده از توالت هاي زميني كاربردي تر است تا بتوان از انتقال بيماريهاي پوستي نظير كورك ، قارچ پوستي ، انواع دمل و تبخال جلوگيري كرد. اخيرا كارشناسان، با انجام حركات يوگا و ايجاد تعادل، استفاده از توالت هاي زميني را سهل تر كردند و آسيب ديدگي مزمن مفاصل در اثر استفاده مكرر از توالت زميني را تا حد ممكن كاهش دادند.


انواع توالت :


توالت فرنگي :


1- توالت فرنگي دو تكه (مخزن جدا) :

 

در اين مدل، مخزن ها جدا از كاسه طراحي شده اند كه نسبتا مقرون به صرفه تر نيز مي باشند. مخزن آب با پيچ و مهره بر روي توالت فرنگي نصب مي گردد و براي تخليه كامل حدود 5 تا 9 ليتر آب مورد استفاده قرار مي گيرد و براي تخليه بايد 2 بار شاسي فلاش را فشار داد.

2- توالت فرنگي يك تكه ( مخزن سرخود ) :


در اين سري از محصولات ، مخزن و كاسه به يكديگر متصل بوده و اگرچه هزينه بيشتري نسبت به ديگر مدلها خواهند داشت ، اما به دليل نداشتن درز و گوشه و كنار تميز كردن آنها آسانتر خواهد بود. و اين سري از محصولات در 5 گروه واترجت،سوپرجت ، ريزشي ، گردابي و سوپرجت توليد و عرضه مي گردند .

 

3- توالت فرنگي وال هنگ ( ديواري) :


نوع ديگر، توالت هاي فرنگي وال هنگ با نصب بر روي ديوار مي باشند كه علاوه بر اينكه جلوه زيباتري به فضاي دستشويي مي بخشند ،حجم كمتري از فضاي دستشويي را اشغال كرده و داراي كارايي بيشتري بوده و تميز كردن زير آنها نيز راحت تر مي باشد.اما بايد گفت، اين مدل از توالت فرنگي هاي موجود در بازار گرانتر هستند و ممكن است هزينه هاي ديگري نيز به دنبال داشته باشند. مثلا در برخي مدلها، توالت فرنگي هاي وال هنگ براي نصب، به ديوارهاي ضخيم تري نياز دارند زيرا ديوارهاي ضعيف و نازك قابليت نصب اين توالت ها را ندارند كه باعث تعويض يا استحكام بيشتر ديوارهاي حمام و دستشويي مي شود، كه خود هزينه بر است.

 

توالت زميني

توالتهاي زميني به 2 گروه تقسيم مي شوند :

 

١-توالتھاي زميني ريم باز (Open Rim):

 

در اين گروه از توالتها،هنگام استفاده از فلاش تانك، آب از طريق كانال دور ريم كه در حالت باز قرار دارد از دو طرف وارد كاسه شده و شستشو صورت مي گيرد.


٢-توالتھاي زميني ريم بسته ( Close Rim ):

 

گروه دوم، توالتهاي ريم بسته هستند كه هنگام استفاده از فلاش تانك، كانال دور ريم در حالت بسته قرار دارد و آب از طريق سوراخهايي كه در دو طرف تعبيه شده، وارد كاسه مي گردد و عمل شستشو بصورت كامل و با شدت بيشتري انجام ميشود و به دليل سوراخهاي متعددي كه در فواصل مختلف قرار گرفته اند، اين نوع توالتها را از نوع ريم باز برتر مي سازد.

 

توالتهاي سيار :

 

نوع سوم توالتها، سيار هستند كه بر روي توالت هاي ايراني قر ار مي گيرند و در واقع شبه توالت فرنگي مي باشند.

با تمام مزايا و معايبي كه در بالا به آنها اشاره شد ، بهتر است در خانه ها حتي المقدور همزمان از توالت هاي فرنگي و ايراني استفاده نمود تا مضرات استفاده از هر كدام از اين توالتها را حتي الامكان كاهش داد .مثلا افرادي كه دچار تكرر ادرار يا كهولت سن يا آسيب مفاصل زانو هستند بتوانند از توالت فرنگي و يا زميني استفاده نمايند.

در پايان بايد گفت ، براي انتخاب مناسب ترين توالت علاوه بر نماي ظاهري، جنس و لعاب توالت بايد به نكاتي همچون، فضاي داخلي سرويس بهداشتي ، ابعاد فضاي نصب ، فاصله شيرآلات و ريم باز و بسته ،( در توالت هاي زميني ) و كيفيت بالا ، مصرف پايين آب و قدرت مكش در توالت هاي فرنگي توجه نمود .

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ ] [ ۰۳:۳۰:۵۰ ] [ arsavin ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.